Για τους περισσότερους δήμους, ο συμμετοχικός προϋπολογισμός είναι μια σχετικά νέα προσέγγιση που περιλαμβάνει τους πολίτες τους άμεσα στη λήψη αποφάσεων για νέες επενδύσεις και εξελίξεις στην κοινότητά τους. Το Fundación Civio είναι μια αστική οργάνωση τεχνολογιών που εδρεύει στη Μαδρίτη της Ισπανίας, η οποία αναπτύσσει εργαλεία για τους πολίτες, που αποκαλύπτουν τόσο την αξία των δεδομένων των πολιτών όσο και την προώθηση της διαφάνειας. Η οργάνωση έχει αναπτύξει μια online πλατφόρμα για συμμετοχικές διαδικασίες κατάρτισης προϋπολογισμού, τόσο για την ψηφοφορία όσο και για την παρακολούθηση των εισερχόμενων προτάσεων, η οποία εξετάζεται επί του παρόντος σε τρεις ισπανικούς δήμους.
Η Diana Krebs (Project Manager για Fiscal Projects στο OKI) μίλησε με τον Amir Campos, project officer στο Fundación Civio, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι τεχνολογικές λύσεις μπορούν να βοηθήσουν να καταστεί η συμμετοχική κατάρτιση προϋπολογισμού μια βιώσιμη διαδικασία στις κοινότητες και τι χρειάζεται πέρα από μια μη τεχνολογική άποψη.
Ο συμμετοχικός προϋπολογισμός (Participatory Budgeting-PB) είναι μια σχετικά νέα μορφή για τους δήμους να συνεργαστούν με τους πολίτες τους. Εσείς αναπτύξατε μια online πλατφόρμα για να διευκολύνετε τη συμμετοχή. Πώς μπορεί αυτό να βοηθήσει ώστε να μετατραπεί ο PB σε ένα ολοκληρωτικό μέρος της ζωής της κοινότητας;
Οι συμμετοχικοί προϋπολογισμοί γεννιούνται με την επιθυμία εκδημοκρατισμού της εξουσίας σε τοπικό επίπεδο, για «δημοτικοποίηση του κράτους», με σαφή στόχο, ότι αυτές οι δράσεις σε τοπικό επίπεδο χρησιμεύουν ως παράδειγμα σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο και προωθούν τη μεταβολή της συμμετοχής του κράτους και επενδυτικές πολιτικές. Αυτός ο στόχος για τον εκδημοκρατισμό της εξουσίας αντιπροσωπεύει επίσης έναν αγώνα για καλύτερη κατανομή του πλούτου, δίνοντας φωνή στους πολίτες, απομακρύνοντάς τους κάθε φορά από την πολιτική ανωνυμία, καθιστώντας τις ανάγκες των τοπικών επενδύσεων ορατές πολύ πιο γρήγορα από οποιαδήποτε παραδοσιακή εκλογική διαδικασία. Ο συμμετοχικός προϋπολογισμός είναι μια έντονη εθνική σήμανση των τοπικών αντιπροσώπων τους.
Το εργαλείο που σχεδιάσαμε είναι ισχυρό αλλά εύχρηστο, διότι αποφύγαμε την ανάπτυξη ενός εργαλείου το οποίο θα χρησιμοποιούσαν μόνο οι τεχνικοί. Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να μεταφορτώσουν τα δικά τους δεδομένα (προτάσεις υποβολής ή ψηφοφορίας, σχόλια, ανατροφοδοτήσεις κ.λπ. για να δημιουργήσουν συζητήσεις, διαδικασίες ψηφοφορίας, ανακοινώσεις, οπτικοποιήσεις κ.λπ.). Έχει μια πιο οπτική προσέγγιση που διαφοροποιεί σαφώς τη λύση μας από τις υπάρχουσες λύσεις και δίνει περαιτέρω αξία σε αυτό. Το εργαλείο μας απευθύνεται σε διαχειριστές, χρήστες και διαμορφωτές πολιτικής χωρίς προηγμένες τεχνικές δεξιότητες και είναι online, παρουσιάζεται ως λογισμικό ως υπηρεσία (SaaS), αποφεύγοντας την ανάγκη λήψης ή εγκατάστασης ειδικού λογισμικού από τους χρήστες.
Συνολικά, το εργαλείο, θα φέρει την εμπειρία συμμετοχής σε μια διαδικασία συμμετοχικού προϋπολογισμού πλησιέστερα σε όλους τους πολίτες. Μόλις καταχωριστεί, η φιλικότητα προς το χρήστη και τα οπτικά χαρακτηριστικά του, θα διατηρήσουν τους χρήστες συνδεδεμένους, όχι μόνο να ψηφίσουν προτάσεις αλλά και να παρακολουθήσουν και να τις μοιραστούν, ενώ παράλληλα θα αναλάβουν αποτελεσματικές ενέργειες λήψης αποφάσεων και θα αναδιανέμουν διαθέσιμους πόρους στον δήμο. Μαζί με τις off-line συμμετοχικές διαδικασίες, η πλατφόρμα δίνει φωνή στους πολίτες, ψηφίζει και τους δίνει τη δυνατότητα να καταστήσουν τους δημόσιους εκπροσώπους πιο υπεύθυνους μέσω των δυνατοτήτων παρακολούθησης. Ο τελικός στόχος είναι να καταστεί δυνατή η πραγματική συμμετοχική εμπειρία, παρέχοντας λύσεις που είναι εύκολο να εφαρμοστούν από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ενισχύοντας έτσι τη δημοκρατική διαδικασία.
Πιστεύετε ότι ο συμμετοχικός προϋπολογισμός είναι μια ιδέα που θα είναι πιο επιτυχημένη σε μικρές κοινότητες, όπου η καθημερινή επιχειρηματική δραστηριότητα είναι λιγότερο υπαγορευόμενη από το ενδιαφέρον των πολιτικών κομμάτων και περισσότερο από τη συναίνεση του τι χρειάζεται η κοινότητα (όπως νέες παιδικές χαρές ή αθλητικά πάρκα); Ή μπορεί να λειτουργήσει σε μεγαλύτερες κοινότητες όπως η Μαδρίτη;
Φυσικά! Όσο μικρότερη είναι η κοινότητα, τόσο καλύτερη είναι η διαδικασία λήψης αποφάσεων, όχι μόνο σε επίπεδο ΡΒ αλλά σε όλα τα επίπεδα. Όπου υπάρχει “αίσθημα” μιας κοινότητας, είναι πολύ πιο εύκολο να δημιουργηθούν συμφωνίες προσανατολισμένες προς το κοινό καλό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο στις μεγάλες πόλεις υπάρχουν ταυτόχρονα περισσότερες από μία διαδικασίες PB, μία στο επίπεδο της γειτονιάς και άλλη σε δημοτικό επίπεδο (ολόκληρη η πόλη), ώστε να εμπλέκονται άνθρωποι σε επίπεδο γειτονιάς και να ωθούνται για να ψηφίσουν επίπεδο πόλης. Παραδείγματα όπως το Παρίσι ή η Μαδρίτη, τα οποία χρησιμοποιούν on-line και off-line πλατφόρμες, χρησιμοποιούν αυτό το τμήμα, αντίθετα, μικρές αίθουσες πόλεων, όπως οι Torrelodones, ανοίγουν μια ενιαία διαδικασία για ολόκληρο τον δήμο. Όλες οι διαδικασίες απαιτούν τη δέσμευση των δημοτικών εκπροσώπων και την εμπλοκή των πολιτών, που συνδέονται με μια κουλτούρα συμμετοχής, για τη συγκομιδή επιτυχημένων αποτελεσμάτων.
Βλέπετε μια πιθανότητα ότι ο PB θα μπορούσε να αυξήσει το αλφαβητισμό των δημοσιονομικών δεδομένων εάν οι κοινότητες συμμετέχουν περισσότερο στην απόφαση σχετικά με το τι πρέπει να δαπανήσει η κοινότητα από τα φορολογικά χρήματα;
Λοιπόν, δεν είμαι βέβαιος για τη βελτίωση του αλφαβητισμού των δημοσιονομικών δεδομένων, αλλά είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι οι πολίτες θα κατανοήσουν καλύτερα τον κύκλο του προϋπολογισμού, τις έννοιες και τη συνολική διαδικασία έγκρισης. Επί του παρόντος, στις περισσότερες περιπτώσεις, η προετοιμασία και η έγκριση του προϋπολογισμού είναι μια διαδικασία κλειστών θυρών εντός των διοικήσεων. Οι κοινοτικές εφαρμογές PB θα λειτουργήσουν ως διαδικασίες που επιτρέπουν στους πολίτες να επηρεάζουν τις αποφάσεις του προϋπολογισμού, καθιστώντας τους πραγματικούς φορείς της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και τον έλεγχο του προϋπολογισμού σε κίνδυνο έναντι των πραγματικών δαπανών και παρέχοντας ανάδραση στις διοικήσεις.
Επιπλέον, τα έργα που υλοποιούνται χάρη σε έναν PB θα διαρκέσουν περισσότερο από τη στιγμή που οι πολίτες θα αναλάβουν δέσμευση για το έργο που υλοποιείται, τους αντιπροσώπους τους και τους συνομηλίκους τους με τους οποίους τα άτομα θα πρέπει να συμφωνήσουν μία φορά και θα ανανεώσουν εύκολα αυτή τη συμφωνία.
Οι εκπαιδευτικοί πόροι που είναι διαθέσιμοι για τους πολίτες στην πλατφόρμα θα συμβάλουν επίσης στη βελτίωση του αλφαβητισμού. Παρέχουν online υλικά για να κατανοήσουν καλύτερα την περίοδο προϋπολογισμού, τους όρους που χρησιμοποιούνται ή τον τρόπο επηρεασμού και παρακολούθησης του προϋπολογισμού.
Ποια μέτρα και δεσμεύσεις μη τεχνολογίας πρέπει να λάβει ένα δημοτικό συμβούλιο ή το κοινοβούλιο, ώστε ο συμμετοχικός προϋπολογισμός να αποτελέσει μακροπρόθεσμο μέρος της συμμετοχής των πολιτών;
Θα πρέπει να συμφωνήσουν ως κυβέρνηση. Ένα από τα βασικά βήματα για τη διατήρηση της πρωτοβουλίας Συμμετοχικών Προϋπολογισμών με την πάροδο του χρόνου είναι η θέσπιση νομοθεσίας για το σκοπό αυτό ούτως ώστε, ανεξάρτητα από το κόμμα που κυβερνά τον Δήμο, να συνεχίσουν να λειτουργούν οι διαδικασίες Συμμετοχικού Προϋπολογισμού και να επιτυγχάνεται μακροχρόνια επικράτηση. Το Porto Alegre (Βραζιλία) είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα αυτού. Αναδιανέμουν τους πόρους τους σε δημοτικό επίπεδο τα τελευταία 25 χρόνια.
Πηγή άρθρου: http://okfn.gr/